Pirmā Ziemassvētku eglīte
Par
Ziemassvētku eglītes dzimteni oficiāli apstiprināta Vācija, konkrēti –
Strasbūras pilsēta. Kāds pilsētas viesis 1605.gadā aprakstījis, ko
novērojis vietējo iedzīvotāju mājokļos: viņi izrotājuši baltegles ar
āboliem, konfektēm, cukurgraudiem, riekstiem un papīra ziediem. No
Vācijas šī tradīcija izplatījās visās Ziemeļvalstīs un zemēs ap Baltijas
jūru, tostarp tagadējā Latvijas teritorijā, un vēlāk – visā Eiropā.
Jau sen
pirms Kristus dzimšanas egle bija iecienīts koks dažādos pagānu
rituālos. Senajā Romā egles un citus mūžzaļos kokus rotāja dažādu dzīru
laikā, kas notika par godu romiešu dieviem. Senie ķelti ziemas
saulgriežu laikā kāra egles zaros ziedojumus dievībām. Izplatoties
kristietībai, egles rotāšanas tradīcija ieguva jaunu jēgu un veidolu.
Pastāv
leģenda, ka Kristus dzimšanas naktī visa dzīvā radība nāca pie Viņa ar
dāvanām. Palma atnesa dateles, vīģeskoks – svaigas vīģes, vīnogulājs –
vīnogu ķekarus, vienīgi eglei nebija nekā ko dot. Tā noskumusi stāvēja
nomaļus, līdz par viņu iežēlojās eņģelis. Viņš pavēlēja zvaigznēm
nostāties ap egles kuplajiem zariem un spoži mirdzēt. Kad bērns Jēzus
ieraudzīja debesu spīdekļu apgaismoto koku, Viņš pasmaidīja un to
svētīja. Tāpēc Ziemassvētku egles zaros liek sveces un dažādas spožas
rotas, lai tās izstarotu gaismu kā senajā Svētajā naktī.
Cits
nostāsts liecina, ka eglīte par Ziemassvētku koku kļuvusi 7.gadsimtā
Anglijā, Devenšīrā, kad mūki stāstījuši ļaudīm par Svēto Trīsvienību un
egli tās trīsstūrveida formas dēļ lietojuši kā uzskatāmu līdzību. Laikam
ritot, radusies jaunāka leģenda, kas saistās ar Svēto Francisku
(1181-1226), kurš savu mūžu pavadījis Itālijas vidienē. Svētais reiz
Ziemassvētku naktī mežā, kur bijusi izveidota silīte ar Jēzus bērnu,
salicis svecītes apkārtējās eglēs.
Vēsturnieku
pētījumi pirmās eglītes meklējumos mūs atved līdz Rīgai. Pirmās
liecības, ka Ziemassvētkos rotāta eglīte, saglabājušās no 1476.gada. Ir
ziņas, ka Melngalvju brālības biedri Ziemassvētku ceremonijas laikā
izmantojuši mūžzaļu koku, kas, svētkiem beidzoties, ar dziesmām un dejām
iznests laukā no svinību nama un sadedzināts. Tomēr nav skaidri zināms,
vai šis mūžzaļais koks tiešām bijusi egle. Ir nostāsti arī par to, ka
Melngalvju brālības dalībnieki paši veidojuši stilizētu koku, sakarinot
tajā papīra un auduma strēmeles, sausos ziedus, salmu lelles, iespējams,
arī ābolus un citu gardumus. Ir arī skaidrojums, ka dokumentos
aprakstīts nevis Ziemassvētku, bet Vastlāvju jeb Meteņu svinības, kuru
beigās sadedzināta eglīte.
Eksistē
liecības, ka pirmā svētku eglīte rotāta Vācijā, Švarcvaldē 1419.gadā.
Tur Svētā Gara slimnīcā ar āboliem, piparkūkām un riekstiem eglīti
izrotājuši Freiburgas beķeru brālības biedri.
Viens no
pazīstamākajiem nostāstiem, kuru joprojām pirms Ziemassvētkiem
popularizē plašsaziņas līdzekļi, sevišķi Amerikā, arī vēsta par Rīgu.
1510.gadā ievērojamais baznīcas reformators Mārtiņš Luters, kurš tolaik
esot dzīvojis Latvijā, gājis pa piesnigušu mežu netālu no Rīgas un
vērojis, kā mēness un zvaigžņu gaismā mirdz egļu skujas. Viņš nolēmis šo
skaistumu aiznest bērniem – nocirtis eglīti un mājās izrotājis to ar
svecītēm, kuru liesmiņas atgādinājušas zvaigžņu spulgošanu. Tomēr,
papētot Lutera biogrāfiju, kļūst skaidrs, ka šis stāsts nevar būt
patiess, jo 1510.gadā Mārtiņš Luters dzīvojis Vācijā, būdams iesvētīts
augustīniešu mūka kārtā, kas nozīmē, ka ģimenes viņam vēl nebija.
Cits nostāsts par 1510.gadu ziņo, ka Ziemassvētku vakarā Doma laukumā eglīti apr papīra ziediem izrotājuši Rīgas amatnieki.
Lielbritānijā
tradīcija rotāt eglīti ienāca tikai 19.agsimtā. Pie Vindzoras pils
pirmo Ziemassvētku egli lika novietot karalienes Viktorijas vīrs princis
Alberts, kurš bija vācietis.
Latvijas
pilsētās paraža uz Ziemassvētkiem rotāt eglīti ieviesās 19.gadsimttā,
pārmantojot to no Latvijā mītošajiem vāciešiem, bet laukos – tikai
20.gadsimta 20.gados.*
Avots: G.Pitkevica „Lielā Ziemassvētku grāmata”, Apgāds Zvaigzne ABC, SIA.